Direktlänk till inlägg 22 januari 2016

Perspektiv

Av Johanna Bygdell - 22 januari 2016 10:56

Det är bra att få perspektiv på saker å ting. För en vecka sedan rullade jag från Halmstad upp till Göteborg för Sandsjöbacka trail. En helg med tre lopp på 26, 44 och 82 km. Ett koncept jag gärna skulle se på fler ställen, dock gärna med nya slingor så en inte löper samma bana. Jag det mig som en upplevelselöpare och springer gärna i nya områden. Visst, jag springer ofta samma slinga, men under en helg med tre tävlingar skulle jag gärna springa olika slingor.

Nåja. Var taggad, nå jävulskt. Men sjuka har funnits i huset länge i huset, drabbades av en släng runt nyår och den hängde antagligen kvar. Jag är bra på förnekelse.

Fredagen gav fint besked. Lördagen oxå. I benen och i ryggen. Jag försöker hålla mig fast vid det. 27 km i relativt hög belastning och 20 km i hög belastning med tanke på hälsostatus, men ingen tung, öm eller seg känsla i benen efteråt. Inte ens sliten. Hade så jävla gärna sprungit de där 82 kilometrarna.

Brottas med träningsabstinens just nu. Benen vill springa många mil. Jag vill ut och bara mata... Vädret är fantastiskt! Härnön runt. Ja jävlar. Känslan i kroppen när den inte kan sluta springa, inte vill sluta springa, eller simma för den delen.

Haft tävlingsdepression med. Förra året var sådär. Mina prestationer söööög under hösten. Iaf i jmf med min målsättning. AXA. När jag skulle öka fick jag istället kämpa med att ens komma i mål. Skulle klivit av. High coast trail. Löpningen genom Skuleskogen gick riktigt bra, men vid dryga 20km la ryggen av och jag klev av vid Via ferrata. "Klokt" men deprimerande. Jag kliver inte av. Jag ger inte upp!
Avslutar 2015 med rätt ok träningsveckor. Dåligt med sömn och förkylningar i huset gör att jag inte orkar samt medvetet håller igen lite. Men nivån är ändå bra.

Revanschen stundar. Brakstart av 2016 med 15 tävlingsmil innan januari passerat! Det blev 2,6 med målgång och 2 där jag klev av. Failure. Så känns det. Besvikelse. Så mycket vilja å så dåliga resultat! "Du ska inte tro att du är något". Men jo, jag fortsätter fan sikta mot stjärnorna och fortsätter tro att jag kommer vinna när jag står där på startlinjen, det är ju drivkraften, att tro att jag kan vinna. Realisten finns där oxå, men det är så tråkigt att vara realist hela tiden...

Ryggen beror högst troligt på rumpan. Rehabövningsbanken är påfylld så den ska fan inte stoppa mig iår. Stordåd skall uträttas (utifrån min egna målsättning för fan). Jag vill sammanfatta 2016 med ett brett jävla leende på läpparna.

Men just nu vilar jag. Jag har en tendens att börja för tidigt efter sjukdom. Nu är en rätt bra tid att vara sjuk inbillar jag mig, även om jag verkligen ogillar känslan av att träningsdagarna rinner mellan mina fingrar. Jag älskar denna tid på året då jag bara kan träna heeeelt utan tanke på morgondagen. Inga tävlingar att tänka på, bara genomföra så bra pass som möjligt. Samla mil. Slita skor. Mata längder. Lyfta vikter. fokus på balans i kroppen, hitta svagheter och stärka dem...

En önskelista finns iaf för att jaga på motivationen
TEC eller Ursviks ultra
Åda wildboard
Tierra Arctic ultra
Bydalen
High coast trail (nytt försök)
Härnö trail (självklart!)

Sen blir det väl några kortare lopp... De kräver ju inte så mycket förberedelse så de behöver en inte planera så mycket för. Jobbiga, men inte på samma sätt. Känns lite märkligt att inte springa HCU. Höga kusten leden är ju något speciellt...

 
 
Ingen bild

Amos

22 januari 2016 12:37

Dagens klokord är nog: Patience... And you will glow! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Bygdell - 3 november 2019 11:03

2017, i storform. Men tävlat mycket. Och långt. Startar i Kullamannen och springer fort. Men får kliva av alldeles innan kullen på grund av smärta i höften som inte känns bra. 2018, i form men motivationsproblem. Vaknar till men skadar mig. DNS. ...

Av Johanna Bygdell - 15 juni 2019 16:54

44km och 2200 höjdmeter. I Miranda Do Corvo, Portugal. Omväxlande bana, bitvis underbart teknisk, sådär att fyrhjulsdrift behövs. Bitvis mer lättlöpt men mjuka stigar. 22 km upp. 22 km ner. Jättener. Ner känns alltid mycket mer än upp tycker jag.I år...

Av Johanna Bygdell - 26 september 2018 23:38

I valet och (s)kvalet. Marsliden eller falu swimrun? Med två platser lediga till det förstnämnda och min svaghet för berg och fjäll så föll valet på Marsliden. Verkade som episkt. 50 deltagare. Genuint. Skapat av löpare, för löpare. En karta med reko...

Av Johanna Bygdell - 14 maj 2018 22:06

I lördags, 06.00 sprang jag VM i trail i Spanien. 88 km, 5000 höjdmeter avverkades på knappa 11 timmar. Det räckte till en 16:e plats. 03.15 i morse klev jag upp för att påbörja resan hem till Härnösand. 19.00 klev jag in genom dörren tillsammans...

Av Johanna Bygdell - 7 december 2017 18:46

Hjulen har snurrat fort. Jättefort. En fenomenal säsong avslutades lite tråkigt med att jag tvingades kliva av ett lopp, men samtidigt, jag var inte förvånad. Jag är förvånad över att jag hållit så länge som jag gjort... Skadan som innebar löpvil...

Presentation


Tvåbarnsmamma med en förkärlek till löpning! Har ett nyväckt intresse för ultralöpning men roar mig även med orientering, simning, cykling och alla annan tänkbar träning...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards